Miesten tasa-arvo ry:n avoin kirje Amnesty International Suomen osastolle ja kuntavaaliehdokkaille

Amnesty International -Suomen osasto kampanjoi sosiaalisessa mediassa kovasti naisten kokemaa väkivaltaa vastaan.

On hyvä, että väkivaltaa vastustetaan. Miesten tasa-arvo ry:n mielestä Amnesty International – Suomen osasto kuitenkin kohdistaa kampanjansa ja voimavaransa oudosti. Suomessa väkivallan uhrina on todennäköisemmin mies kuin nainen, ja mitä vakavammasta väkivallasta on kyse, sitä todennäköisemmin väkivalta on kohdistunut mieheen. Myös noin puolessa parisuhdeväkivaltatapauksista, joita tutkitaan nimikkeellä törkeä pahoinpitely, uhri on mies. Miehiin kohdistuva väkivalta jää kuitenkin helpommin piiloon, eikä väkivallan miesuhreille ole nykyisin tarjolla riittävästi apua.

Kysymmekin, miksi Amnesty International – Suomen osasto kampanjoi vain naisten kokemaa väkivaltaa vastaan. Onko kyse tietämättömyydestä vai miesvihasta?

Miesten tasa-arvo ry haastaa samalla kaikki kuntavaalien ehdokkaat toimimaan aktiivisesti kaikkea väkivaltaa vastaan ja työskentelemään tasapuolisesti kaikkien ihmisten ihmisoikeuksien ja turvallisuuden puolesta.

Kansainväliset ihmisoikeussopimukset ja Suomen lainsäädäntö edellyttävät, että kaikkien ihmisten, sukupuolesta riippumatta, oikeus elää rauhassa, ilman väkivaltaa ja sen uhkaa, turvataan tasa-arvoisesti.

Lähteet:

”Törkeä perheväkivalta kohdistuu miehiin naisia useammin”: http://yle.fi/uutiset/3-5487134

”Äiti älä lyö – Keskimäärin yksi lapsi joutuu joka päivä pitkäaikaiseen sairaalahoitoon, koska omat vanhemmat ovat pahoinpidelleet häntä. Äiti lyö useammin kuin isä.”: http://yle.fi/aihe/artikkeli/2009/01/22/aiti-ala-lyo

“Lausunto: Hallituksen esitykseen naisiin kohdistuvan väkivallan ja perheväkivallan ehkäisemiseksi ja torjumiseksi”: http://www.maria-akatemia.fi/lausunto-hallituksen-esitykseen-naisiin-kohdistuvan-vakivallan-ja-perhevakivallan-ehkaisemiseksi-ja

”TUHANSIEN ISKUJEN MAA. Miesten kokema väkivalta Suomessa.” http://www.heuni.fi/material/attachments/heuni/reports/6KHnLcUwR/Full_report_66.pdf

”Parisuhdeväkivallan sukupuolijakaumaa koskevat tutkimustulokset Suomessa” https://miestentasaarvory.files.wordpress.com/2009/11/lsvv-taulukko.jpg