Miesten tasa-arvo ry:n kannanotto uhkailua vastaan ja avoimen keskustelun puolesta

Naisasialiitto Unioni on kertonut tehneensä rikosilmoituksen nettikeskustelussa saatujen uhkailujen vuoksi . Miesten tasa-arvo ry tuomitsee kaiken uhkailun, loukkaavin termein nimittelyn sekä sen, että joku kertoo toivovansa toisen joutuvan rikoksen uhriksi. Tämänkaltaisella toiminnalla ei ole mitään tekemistä tasa-arvotyön kanssa eikä se edistä miesnäkökulman tuomista tasa-arvokeskusteluun ja tasa-arvopolitiikkaan millään tavalla, vaan päinvastoin.

Miesten tasa-arvo ry muistuttaa kuitenkin, että varsinkin ei-feministisessä miesliikkeessä mukana olevat ovat saaneet osakseen asiatonta kirjoittelua internetin keskustelupalstoilla. Tämä ei ole tietenkään yhtä vakavaa kuin uhkailu vakavilla rikoksilla, mutta viitaten Naisasialiitto Unionin kommenttiin, että ”keskustelun on pysyttävä asiallisena ja ystävällisenä”, niin tämän saman linjan mukaista kohtelua toivomme keskustelun kaikille osapuolille.

Miesten tasa-arvo ry toteaa, että minkään aatesuunnan, tai minkäänlaisten ajatusten, ei pitäisi kuitenkaan olla vapaassa yhteiskunnassa (jossa kokemiaan epäkohtia on jokaisen oikeus tuoda esiin) kritiikiltä suojattu. Näin ollen aiomme jatkossakin esittää armotonta ja terävää kritiikkiä sellaista tasa-arvopolitiikkaa kohtaan, jossa arvioimme miesten tasavertaisen aseman, tai miesten oikeusturvan, jäävän vaillinaisesti huomioiduksi.