- nimetön nimi
- 7.2.2016
- 1 min käytetty lukemiseen
Naisasialiitto Unioni on kertonut tehneensä rikosilmoituksen nettikeskustelussa saatujen uhkailujen vuoksi . Miesten tasa-arvo ry tuomitsee kaiken uhkailun, loukkaavin termein nimittelyn sekä sen, että joku kertoo toivovansa toisen joutuvan rikoksen uhriksi. Tämänkaltaisella toiminnalla ei ole mitään tekemistä tasa-arvotyön kanssa eikä se edistä miesnäkökulman tuomista tasa-arvokeskusteluun ja tasa-arvopolitiikkaan millään tavalla, vaan päinvastoin.
Miesten tasa-arvo ry muistuttaa kuitenkin, että varsinkin ei-feministisessä miesliikkeessä mukana olevat ovat saaneet osakseen asiatonta kirjoittelua internetin keskustelupalstoilla. Tämä ei ole tietenkään yhtä vakavaa kuin uhkailu vakavilla rikoksilla, mutta viitaten Naisasialiitto Unionin kommenttiin, että ”keskustelun on pysyttävä asiallisena ja ystävällisenä”, niin tämän saman linjan mukaista kohtelua toivomme keskustelun kaikille osapuolille.
Miesten tasa-arvo ry toteaa, että minkään aatesuunnan, tai minkäänlaisten ajatusten, ei pitäisi kuitenkaan olla vapaassa yhteiskunnassa (jossa kokemiaan epäkohtia on jokaisen oikeus tuoda esiin) kritiikiltä suojattu. Näin ollen aiomme jatkossakin esittää armotonta ja terävää kritiikkiä sellaista tasa-arvopolitiikkaa kohtaan, jossa arvioimme miesten tasavertaisen aseman, tai miesten oikeusturvan, jäävän vaillinaisesti huomioiduksi.
- nimetön nimi
- 11.1.2016
- 2 min käytetty lukemiseen
Suomi on esittäytynyt kansainvälisesti sukupuolten välisen tasa-arvon puolestapuhujana. Viime aikoina on kuitenkin ollut havaittavissa, että yleiset asenteet ja käytännöt estävät tasa-arvoa toteutumasta pojille ja miehille. Pojat jäävät työtöistä jälkeen jo koulussa, poikiin ja miehiin kohdistuvaa väkivaltaa vähätellään, isät eivät eron jälkeen saa välttämättä edes tavata lapsiaan, miesten työttömyys, asunnottomuus sekä syrjäytyminen ovat yleisempiä ja miesten eliniän odote on selvästi alhaisempi. Nyt tämä sama asenne on ikävällä tavalla näkynyt myös suhtautumisessa turvapaikanhakijoihin.
On kenties luonnollista, että turvapaikanhakijoiden sukupuolijakauma on herättänyt keskustelua. Julkisessa keskustelussa on kuitenkin aina välillä noussut myös esiin näkemys, jonka mukaan nuoret miehet eivät olisi sukupuolestaan johtuen siinä määrin turvapaikan tarpeessa kuin naiset. Ajatus osoittaa melkoista tietämättömyyttä turvapaikanhakijoiden lähtömaiden olosuhteista. Erittäin usein maailman eri konfliktialueilla juuri nuoret miehet ovat kaikkein suurimassa väkivallan vaaravyöhykkeessä.
Miesten tasa-arvo ry pitää erittäin tärkeänä sitä, että kaikkia turvapaikanhakijoita, heidän sukupuolestaan riippumatta, kohdellaan tasa-arvoisesti, Suomen lainsäädännön ja Suomea velvoittavien kansainvälisten sitoumusten mukaisesti. Tämä ei tietenkään tarkoita sitä, että meidän pitäisi suhtautua turvapaikanhakijoihin sinisilmäisesti. On selvää, että näin suuressa joukossa on mukana paljon niitäkin, jotka ovat saapuneet turvapaikanhakijoiksi lähinnä paremman elintason saavuttamisen toivossa. Vielä konkreettisemman uhan muodostavat henkilöt, jotka suunnittelevat terroritekojen tekemistä ja väkivaltaisen ideologian levittämistä. Valitettavasti on hyvin mahdollista, että turvapaikanhakijoiden joukosta löytyy myös tällaisia ihmisiä. Tiedämme jo, että paria irakilaista turvapaikanhakijaa epäillään terroriteoista Irakissa.
Muitakin rikollisia turvapaikanhakijoista on valitettavasti löytynyt. Viimeaikaisten raiskaus- ja ahdistelutapauksien myötä huoli ja keskustelu turvapaikantekijöiden tekemistä rikoksista on ymmärrettävästi noussut aivan uudelle tasolle. Miesten tasa-arvo ry katsoo, että mitään ihmisryhmää saa syyllistää tai leimata joidenkin yksilöiden tekojen perusteella. Länsimaisessa oikeusvaltiossa jokainen vastaa vain ja ainoastaan omista teoistaan, eikä viattomia sivullisia saa rasittaa kollektiivisen syyllisyyden taakalla. Muukalaisvihamielinen rasismi tai miesvihamielinen seksismi eivät voi olla sivistysvaltion arvoja.
Jotta rikoksilta voitaisiin jatkossa välttyä, Miesten tasa-arvo ry pitää tärkeänä turvapaikanhakijoiden perusteellista tutustuttamista maan tapoihin ja lainsäädäntöön. Ymmärtääksemme tässä koulutuksessa onkin päästy jo vauhtiin, mikä on hyvä myös kotouttamisen kannalta. Valitettavasti koulutus ei kaikilta osin ole ollut hyväksyttävällä tasolla. Tällainen selkeän seksistinen opetus, joka on lehtitietojen mukaan ulottunut myös terveyspalveluiden tarjontaan[1], on väärin poikia ja miehiä kohtaan. Se on epätasa-arvoista ja antaa turvapaikanhakijoille virheellisen käsityksen tasa-arvosta. Miesten tasa-arvo ry vaatii sisäministeriä, sisäministeriötä, maahanmuuttovirastoa ja SPR:ää päivittämään vastaanottokeskusten tasa-arvokoulutuksen sisällön viipymättä 2000-luvulle. Perustuslain vastaisesta sukupuolisyrjinnästä turvapaikanhakijoiden terveyspalvelujen tarjonnassa on tehtävä välittömästi loppu.
Miesten tasa-arvo ry on tarvittaessa valmis auttamaan tasa-arvokoulutuksen suunnittelussa miesasiaosaamistaan tarjoamalla. On tärkeää, että vastaanottokeskuksissa turvapaikanhakijoiden kohtelussa noudatetaan tasa-arvoa, eikä mitään arkaaista, sukupuolten välisen tasa-arvon vastaista ”naiset ja lapset ensin” – ajattelua.
____________________________________
[1] http://www.hs.fi/kotimaa/a1445392478826
- nimetön nimi
- 13.12.2015
- 3 min käytetty lukemiseen
Suomalaisen koulutuksen suurin tasa-arvo-ongelma on poikien alisuorittaminen. Poikien ja tyttöjen välinen ero on oppimistuloksissa, koulutukseen osallistumisessa ja koulumenestyksessä suuri, ja ero poikien tappioksi on vain viime vuosina kasvanut kasvamistaan. Joka kahdeksas peruskoulun päättävä poika ei osaa kunnolla edes lukea ja joka viides heistä ei kykene kirjoittamaan kunnon työhakemusta[1]. Tämä ei ole vain tasa-arvo-ongelma, vaan myös uhka Suomen taloudelliselle kilpailukyvylle, hyvinvointivaltion kestokyvylle ja maan tulevaisuudelle. Niinpä tämän ongelman korjaamisen pitäisi olla suomalaisen koulutus- ja tasa-arvopolitiikan ykkösprioriteetti.
Opetushallitus on juuri julkaissut ”Tasa-arvotyö on taitolaji” – oppaan koulujen tasa-arvotyön tueksi[2]. Opas on todella ala-arvoinen ja asenteellinen esitys, joka on täynnä virheitä ja valheita. Oppaan on laatinut työryhmä, jossa on virkamiesedustajia Opetushallituksesta, opetus- ja kulttuuriministeriöstä, sosiaali- ja terveysministeriön tasa-arvoyksiköstä ja tasa-arvovaltuutetun toimistosta[3]. Vaikka poikien ongelmat koulutuksessa ovat valtavasti suurempia, on Opetushallituksen tasa-arvo-opas täysin tyttökeskeinen.
Oppaan lukuisista virheistä ylivoimaisesti pahin löytyy oppaan sivulta 20, jossa todetaan: ”On todettu, että pojat saavat usein parempia arvosanoja kuin heidän osaamisensa edellyttäisi, ja tyttöjä arvioidaan vastaavasti ankarammin”[4]. Todellisuudessa lukuisat tutkimukset sekä Suomessa, että ulkomailla ovat osoittaneet, että nimenomaan poikia syrjitään koulujen arvostelussa [5]. Vaikka yksi tutkimus kertoisikin päinvastaista, niin se ei ole mikään syy sivuuttaa kaikkia niitä tutkimuksia, joiden viesti on aivan toinen. Kaiken huipuksi Opetushallituksen omassa selvityksessä vuodelta 2012 todetaan matematiikan arvostelusta näin: ”Samalla osaamisella tytöt ovat keskimäärin saaneet puolisen arvosanayksikköä paremmat numerot todistukseen”[6]. Eivätkö oppaan laatimiseen osallistuneet ”asiantuntijat” ole tietoisia näistä tutkimuksista, vai eivätkö he välitä niistä? Vaikea sanoa, kumpi on pahempi vaihtoehto. Lopputulos on joka tapauksessa häpeällinen osoitus siitä, ettei sukupuolten välisen tasa-arvon edistäminen kiinnosta suomalaisia viranomaisia lainkaan varsinkaan silloin kun sen saavuttamiseksi pitäisi parantaa poikien ja miesten asemaa. On selvää, että oppaan tekijät ovat halunneet valehtelemalla piilotella koulutuksen todellisia tasa-arvo-ongelmia, jotta niihin ei puututtaisi, vaan poikien syrjintä saisi jatkua entiseen malliin
Miesten tasa-arvo ry:n puheenjohtaja Juuso Erno pitää työryhmän toimintaa skandaalina: ”Mikä on oppaan laatineiden virkamiesten ammattitaito, asiaosaamisen taso ja kyky käsitellä tasa-arvon kannalta keskeisiä kysymyksiä asiallisesti ja puolueettomasti?” Puheenjohtaja Erno jatkaa: ”On selvää, että oppaan laatimisesta vastuussa olevilla ei ole tasa-arvoasioissa tämän jälkeen uskottavuutta. He ovat tietoisesti antaneet väärän todistuksen koulutuksen tasa-arvo-ongelmien todellisesta tilasta ja pyrkineet piilottelemaan poikiin kohdistuvaa syrjintää jättämällä oppaassaan huomiotta siitä todistavan tutkimusaineiston.” Puheenjohtaja Erno lyö pallon Opetushallituksen kenttäpuoliskolle: ”Onko työryhmän toiminta Opetushallituksen mielestä ollut virkamiesetiikan ja hyvän hallintotavan mukaista?”
Oppaan laatijoiden asenteellisuus tulee selvästi esille siinä, miten poikien ja tyttöjen koulutuksessa kohtaamiin ongelmiin suhtaudutaan. Poikien merkittävistä ongelmista syytetään vain poikia itseään, tai kouluvastaista ”poikakulttuuria”. Poikia jopa kutsutaan koulutuksen ”vapaamatkustajiksi”. Oppimateriaaleissa, opetusmetodeissa tai koulujärjestelmän rakenteessa tai toimintatavoissa ei löydetä tässä suhteessa juuri mitään korjattavaa. Tyttöjen marginaalisista ongelmista, joiden nähdään ilmentyvän lähinnä matematiikan opiskelussa (vaikka tytöt saavat siinäkin aineessa parempia arvosanoja) syytetään puolestaan täysin opettajien asenneongelmia, oppimateriaalin sukupuolittuneisuutta tai tehtävien mielenkiinnottomuutta. Tytöissä tai ”tyttökulttuurissa” ei ole mitään vikaa. Tyttöjen tilanteen kohentamiseksi vaaditaan konkreettisia muutoksia kouluun ja tyttöjen innostamista ja kannustamista. Poikien ongelmien edessä nostetaan vain kädet pystyyn[7]. Paljon tämän asenteellisemmaksi viranomaisten toiminta ei voi enää mennä. Näyttää sille, että tyttöjen kohdalla voidaan tehdä, ja vaaditaan tehtävän, vaikka mitä, mutta poikien kohdalla mitään ei olla valmiita muuttamaan tai uudistamaan.
”Poikien kutsuminen ”vapaamatkustajiksi” on loukkaavaa, leimaavaa ja syyllistävää. Täysin ala-arvoista lainusmerkeissäkin esitettynä. Tämä ei ole viranomaisviestinnässä missään tapauksessa hyväksyttävää”, toteaa Miesten tasa-arvo ry:n puheenjohtaja Juuso Erno. ”Näinkö poikia on tarkoitus innostaa ja kannustaa koulunkäynnin pariin?”, hän jatkaa. ”Suhtautuminen poikien ja tyttöjen ongelmiin on kuin eri planeetalta. Tyttöjen kohdalla syytä haetaan koulusta, metodeista, materiaaleista ja opettajista, mutta poikien kohdalla vain heistä itsestään. Vastuu koulutuksen onnistumisesta ja tasa-arvoisuudesta on kuitenkin aina aikuisten. Lapset ovat koulussa vasta vastuunkantoa opettelemassa. Oppaan viesti on selvä: Tyttöjen jo ennestään hyvien tulosten parantamiseksi esitetään useita suuria muutoksia, mutta poikien, joiden ongelmat ovat merkittäviä, eteen ei olla valmiita uudistamaan mitään. ”, Puheenjohtaja Erno tiivistää oppaan asenneongelmat.
Miesten tasa-arvo ry vaatii Opetushallitusta julkisesti korjaamaan oppaansa sisältämät valheet ja virheet välittömästi. Miesten tasa-arvo ry vaatii Opetushallitukselta julkista selvitystä siitä, kuinka on mahdollista, että Opetushallitus julkaisee näin asenteellisen ja valheellisen oppaan. Eikö virkamiehiltä vaadita enää tasapuolisuutta ja rehellisyyttä? Mitä konkreettista Opetushallitus tekee poikien oppimistulosten, koulumenestyksen ja koulutukseen osallistumisen vahvistamiseksi?
___________________________________________________________
[1] http://pedagogiikkaa.blogspot.fi/2008/03/murrosin-haasteet-kasvatukselle.html, www.oph.fi/download/30193_koulu_sukupuoli_oppimistulokset.pdf, http://www.minedu.fi/export/sites/default/OPM/Julkaisut/2013/liitteet/okm20.pdf?lang=fi, http://www.helsinginuutiset.fi/artikkeli/283031-karu-tulos-kouluista-pojat-eivat-osaa-kirjoittaa-tyohakemusta, http://lapsiasia.ssthosting.fi/?page_id=606, http://www.lukukeskus.fi/wp-content/uploads/2013/04/Lukuviikko-10-faktaa-lukemisesta.pdf, http://www.stat.fi/tup/julkaisut/tiedostot/julkaisuluettelo/ytytata_201300_2013_10369_net.pdf
[3] http://www.oph.fi/ajankohtaista/tiedotteet/101/0/sukupuolten_tasa-arvon_edistaminen_perusopetuksessa
[5] http://www.sitra.fi/julkaisut/raportti75.pdf, www.oecd.org/pisa/keyfindings/pisa-2012-results-gender-eng.pdf, http://www.cornwallcommunitynews.co.uk/2014/05/05/female-teachers-marking-down-boys/, http://www.opetin.fi/tutkimus-temperamentti-vaaristaa-kouluarvosanoja/, https://helda.helsinki.fi/handle/10138/37561, www.oph.fi/julkaisut/2013/hyodyllinen_pakkolasku, http://www.iltalehti.fi/perhe/2015090420295321_pr.shtml, http://www.economist.com/news/international/21645759-boys-are-being-outclassed-girls-both-school-and-university-and-gap
[7] http://www.oph.fi/julkaisut/2015/tasa_arvotyo_on_taitolaji s. 20, 28-29, 33-34, 40-41, 50.













































