- Miesten tasa-arvo ry
- 11.2.2023
- 2 min käytetty lukemiseen

Näihin 14 sukupuolten välistä tasa-arvoa käsittelevään aihealueeseen odotetaan ehdokkaan vastaavan valitsemalla kuhunkin yhden kolmesta vaihtoehdosta, joka parhaiten vastaa ehdokkaan ajatusta siitä, kuinka mieltää asian olevan tai kuinka kuvatulla aihealueella tulisi toimia.
1: Asevelvollisuus on
a. pidettävä nykyisellään, eli vain miehiä pakottavana.
b. muutettava sukupuolia tasa-arvoisesti velvoittavaksi.
c. minulle yhdentekevää.
2: Yliopistojen sukupuolentutkimuksen (ent. naistutkimus) yksiköt
a. tuottavat tärkeää ja oikeata tietoa esimerkiksi poliittisten päätösten perustaksi.
b. eivät tutki sukupuolia tasa-arvoisista lähtökohdista.
c. eivät ole yhteiskunnallisesti merkittäviä.
3. Sukupuolten tasa-arvoa tulee arvioida
a. mahdollisuuksien tasa-arvona.
b. lopputulosten tasa-arvona.
c. naisten oikeuksien näkökulmasta.
4. Lasten sukuelinten kulttuuri- tai uskontoperusteinen silpominen
a. pitää kieltää vain tyttöjen osalta.
b. pitää kieltää vain poikien osalta.
c. pitää kieltää sekä poikien että tyttöjen osalta.
5. "Laki eräiden naisjärjestöjen valtionavusta" varmistaa kolmen feministisen naisjärjestön valtionavun vuosittain valtion budjetista. Tämä laki
a. pitäisi lakkauttaa tasa-arvon vastaisena.
b. saa puolestani jäädä voimaan oikeudenmukaisena.
c. vaatii rinnalleen vastaavan lain miesjärjestöjen avustamiseksi.
6. Sukupuolitietoinen budjetointi
a. on tervetullut tapa kohdistaa tulonjako oikein sukupuolten välillä.
b. varmistaa, että ne, jotka maksavat, myös saavat.
c. ei ole oikeudenmukainen eikä tehokas lisämääre budjetointiin.
7. Poikien tyttöjä heikompi peruskoulupärjääminen
a. on luontaisesti normaalia eikä siihen pidä viranomaisten tai koulun puuttua.
b. on tasa-arvo-ongelma, johon viranomaisten ja koulun on puututtava.
c. kompensoituu myöhemmin työelämässä, joten asiaan ei pidä puuttua.
8. Korkeakoulututkinnon suorittaneista oli miehiä noin 39% (v 2021).
a. Miesten osuuden pienuus saattaa johtua epätasa-arvosta koulussa.
b. Miehet eivät luontaisesti sovellu korkeakouluasteelle naisten lailla.
c. Asiantilaan ei pidä puuttua - miehet peittoavat naiset myöhemmin työelämässä.
9. Suomi on allekirjoittanut ns. Istanbulin sopimuksen, joka sitouttaa valtion toimimaan naisten, muttei miesten kokemaa väkivaltaa vastaan. Tällaisten sukupuolittuneiden sopimusten implementoiminen lainsäädäntöön
a. on erittäin tervetullutta.
b. on samantekevää.
c. ei kuulu tasa-arvoiseen lainsäädäntöön.
10. Palkkauksen tasa-arvoa pitäisi mitata
a. kvantitatiivisesti, eli lähinnä työtuntia kohti maksetuista palkoista.
b. vuosiansioista, tehdyistä työtunneista riippumatta.
c. kaikkien miesten ja naisten palkkojen keskiarvoja vertailemalla.
11. Vuosina 2010-2016 taposta tuomittujen miesten keskirangaistus oli 10v 3 kk, naisten 9v 3kk. Miten suhtaudut rangaistusten pituuseroihin?
a. Sukupuoli ei saa vaikuttaa rangaistuksiin.
b. Sukupuoli saa vaikuttaa tai olla vaikuttamatta rangaistuksiin.
c. Sukupuolen kuuluu vaikuttaa rangaistuksiin.
13. Psykiatri ja vankisairaalan vastaava ylilääkäri Hannu Lauerma kirjoitti joulukuussa (AL 15.12.2018): "Tilastokeskuksen tietojen valossa naisten osuus parisuhteessa tehdyistä törkeistä pahoinpitelyistä on ollut keskimäärin hieman yli 40 prosenttia. Terveydenhuollon hoitoilmoitusrekisterin mukaan taas puolison tai partnerin pahoinpitelemien 20-64-vuotiaiden joukossa on ollut hoidettavana noin kaksi kertaa niin paljon miehiä kuin naisia. Tämä viittaa miesten korkeampaan kynnykseen ilmoittaa itseensä kohdistuneesta väkivallasta". Väkivaltatilastot
a. ovat vääristyneitä. Miesten kokemaa väkivaltaa jää piiloon.
b. ovat oikeassa.
c. ovat vääristyneitä. Naisten kokemaa väkivaltaa jää piiloon.
14. Naisilla on oikeus aborttiin biologista isää kuulematta. Miehellä ei ole oikeutta edes raskauden alkuvaiheessa kieltäytyä tulevan lapsen isyyden taloudellisista vastuista tai isyydestä. Onko tilanne oikeudenmukainen?
a. Ei. Nainen on valta-asemassa mieheen nähden.
b. Ei. Mies on valta-asemassa naiseen nähden.
c. On.
- Miesten tasa-arvo ry
- 20.1.2023
- 2 min käytetty lukemiseen

1. Poikien alisuoriutumiseen peruskoulussa puututaan poikaerityisillä toimilla
Suomessa ero poikien ja tyttöjen koulumenestyksen välillä on PISA-tutkimuksessa mukana olevien maiden suurin – poikien tappioksi. On arvioitu, että peruskoulun jälkeen joka kahdeksannen pojan lukutaito ei riitä jatko-opintoihin tai pärjäämiseen työelämässä. Maallamme ei inhimillisesti tarkasteltuna eikä kilpailukykymme kannalta ole varaa poikien unohtamiseen.
On ilmeistä, että koulunkäynnin nykyiset normit ja käytännöt sopivat paremmin tytöille kuin pojille. Asiasta on myös tutkimustietoa. Lisäksi yhteiskunnassamme suhtautuminen tyttöihin ja nuoriin naisiin on huomattavasti palkitsevampaa ja kannustavampaa kuin suhtautuminen poikiin ja nuoriin miehiin. Esimerkiksi tyttöjen päivänä tyttöjä on kutsuttu tutustumaan pääministerin, kaupunginjohtajien tai päätoimittajien työhön ja useat näkyvät poliitikot, mediat ja julkimot ovat kertoneet avoimesti olevansa tyttöjen puolella. Poikien puolelle ei poliitikkoja ole asettunut, poikien päivää ei juhlita eikä pojilla ole pääsyä tuuraamaan johtajia. Näin massiivinen, sukupuolittunut ja tarkoituksellinen syrjintä aikuisten taholta on erittäin vahingollista pojille, jotka ovat tuntevia yksilöitä siinä missä tytötkin.
Mielestämme poikien huonon peruskoulumenestyksen korjaamiseksi on tutkittava mahdollisuus koulunkäynnin aloittamisiän optimointiin. Lisäksi tarvitaan toimenpideohjelma, jossa oppimiseen vaikuttavina tekijöinä huomioidaan ainakin motivaatiotekijät, temperamentin sukupuolittuneet vaikutukset, sosiaaliset ja kognitiiviset taidot ja niiden kehittyminen sekä opettajien sukupuolijakauman vaikutus. Ohjelman avulla kouluun ja yhteiskuntaan on luotava poikienkin menestystä tukevia käytänteitä.
2. Asevelvollisuus ja siviilipalvelusvelvollisuus muutetaan sukupuolesta riippumattomiksi
Perustuslaki kieltää henkilön asettamisen eri asemaan sukupuolen perusteella ilman hyväksyttävää perustetta. Mitään hyväksyttävää perustetta vain miehiä koskevalle asevelvollisuudelle ei ole maassamme koskaan käsitelty missään päätöksenteon vaiheessa.
Naisten vapaaehtoinen asepalvelus Suomessa ja Norjan ja Ruotsin sukupuolineutraalit ja valikoivat asevelvollisuusjärjestelyt ovat osoittaneet, että naiset voivat menestyä useissa asepalveluksen tehtävissä - velvoitetaanhan keskimääräistä heikommat miehetkin. Puolustusvoimissa on paljon erilaisia ominaisuuksia vaativia tehtäviä.
Ikäluokkien pienentyminen uhkaa asevelvollisuusarmeijamme vahvuuden ylläpitoa tulevaisuudessa. Voimaan tullessaan myös suunniteltu laki sukupuolen vahvistamisesta saattaa vaikuttaa asevelvollisten määrään alentavasti.
Mielestämme asevelvollisuus on muutettava sukupuolesta riippumattomaksi ja koko ikäluokkaa velvoittavaksi. Ikäluokan soveltuvista henkilöistä asepalvelukseen otettaisiin ensin vapaaehtoiset ja sen jälkeen, tarpeen vaatiessa, määrättäisiin ei-vapaaehtoisia niin, että haluttu vahvuus saavutettaisiin. Malli toimii hyvin Norjassa, vieläpä vapaaehtoisten varassa.
Niille, jotka eivät halua, pääse tai valikoidu asepalvelukseen, järjestetään sisällöllisesti uudelleenarvioitu aseeton ”siviilipalvelus”, joka koostuu koulutuksesta ja toiminnasta esimerkiksi kriisienhallinnan, pelastusalan, kyberturvallisuuden, sosiaalialan tai terveydenhuollon tehtävissä.
3. Laki naisten ja miesten tasa-arvosta muutetaan sukupuolineutraaliksi
”Tasa-arvolain” 1 §:ssä sanotaan lain tarkoituksena olevan mm. parantaa naisten asemaa erityisesti työelämässä.
Muuttuvassa yhteiskunnassa ja sen tasa-arvoon pyrkivissä lakisisällöissä on väärin asettaa toinen sukupuoli eritysasemaan toiseen nähden, kun mitään mittaria tilanteen ja sen muuttumisen arviointiin ei ole olemassa. Miehillä asevelvollisuus on todellinen hidaste työelämässä. Vastaavaa konkreettista hidastetta ei ole naisilla. Miestyypillisiä ongelmia ovat myös työttömyys ja syrjäytyneisyys. Naisten ansiotaso on miesten ansiotason alapuolella, mutta myös heidän tekemien työtuntien määrä on pienempi.
Ongelmallista on myös se, että ilmaus ”erityisesti työelämässä” sallii periaatteessa naisten asettamisen miesten edelle muuallakin kuin työelämässä.
Mielestämme laki naisten ja miesten tasa-arvosta tulee muuttaa sukupuolineutraaliksi ja sen pitää olla tasa-arvoinen.
- Miesten tasa-arvo ry
- 9.12.2022
- 2 min käytetty lukemiseen

Miesten tasa-arvo ry toteaa, että Suomen hallituksen lakiesitys on puutteellisesti valmisteltu, liikaa ideologiaan nojaava ja sisäisesti ristiriitainen. Tämä perustuu useisiin esityksen kohtiin ja kokemuksiin maista, joissa vastaavia käytäntöjä on sovellettu.
Lakiesitys poistaa lähes kokonaan puskurin impulsiivisia, harkitsemattomia päätöksiä kohtaan. Sukupuolen voisi vaihtaa ilman keskustelua psykologian tai lääketieteen ammattilaisen kanssa. Sukupuolen vaihtojen kertoja ei olisi mitenkään rajattu, vaan sukupuolen voisi vaihtaa aina 30 päivän harkinta-ajan jälkeen, vaikka useasti vuodessa.
Lakiesitys mahdollistaisi biologisten miesten pääsyn naisille rajattuihin tiloihin, esimerkiksi pukuhuoneisiin ja WC-tiloihin. Ulkomailta on esimerkkejä, joissa tätä mahdollisuutta ovat käyttäneet hyväkseen miehet, jotka hakeutuvat naisten tiloihin seksuaalisista syistä. Biologisten miesten pääsy koulujen wc-tiloihin on johtanut muun muassa raiskauksiin. Esitys antaisi myös biologiselle naiselle mahdollisuuden hakeutua miesten tiloihin seksuaalisten motiivien vuoksi.
Vangit sijoitettaisiin lakiesityksen mukaan osastolle, joka vastaa vangin ilmoittamaa sukupuolta. Tämä on niin ikään johtanut lukuisiin raiskauksiin muissa maissa. Sukupuoltaan ovat vaihtaneet mm. seksuaalirikoksista tuomitut miehet, jotka ovat jatkaneet seksuaalirikoksia naisvankien osastoilla. Lakiesitys ei kuitenkaan ole tässä kohtaa johdonmukainen. Vanki voidaan sijoittaa erityisen painavista syistä osastolle, joka ei vastaa hänen ilmoitettua sukupuoltaan. Tässä tapauksessa hänen sukupuoli-ilmoitustaan ei kunnioitettaisi. Esitys on tässä kohtaa kiitettävän realistinen, mutta epäjohdonmukaisuus muun sisällön kanssa kertoo valmistelun huonosta tasosta.
Lakiesityksestä ei käy ilmi kutsutaanko henkilö asepalvelukseen, jos on muuttanut sukupuoltaan miehestä naiseksi ikävuosien 18–29 välillä. Jos nainen vaihtaa sukupuoltaan mieheksi, on hän kutsunnanalainen. Toisinpäin tapahtuvasta sukupuolenvaihdoksesta lakiesitys ei kerro mitään eikä asevelvollisuuslaki niin ikään anna selkeää ratkaisua.
Naisurheilu on ajautunut kriisiin maissa, joissa biologiset miehet on hyväksytty naisten sarjoihin. Murrosiän ohi miessukupuolessa kasvaneilla on ratkaiseva etu naisiin nähden. Käytännössä naisurheilijoilla ei ole ollut mahdollisuuksia sukupuoltaan naiseksi vaihtaneita vastaan. Tätä kritisoineita tahoja on maalitettu ja aihetta ympäröi pelon ilmapiiri.
Syöpäseulonnat kohdistettaisiin esityksen mukaan edelleen heille, joilla on rinnat tai kohdunkaula. Tässä asiassa esitys noudattaa sukupuolen biologiaa. Hallitus vaikuttaa tiedostavan ristiriidan biologian ja sukupuolen valinnaisuuden välillä silloin, kun kyseessä ovat vakavat käytännön seuraukset naisille. Vankien sijoittamisessa ja syöpäseulonnoissa hallitus noudattaa biologiaa. Kyse on terveyteen ja henkeen liittyvistä asioista. Tämä on ristiriidassa lain lähtökohdan kanssa sukupuoli-ilmoituksen kunnioittamisesta.
Hallituksen esitys ammentaa gender-ideologiasta, joka sekoittaa biologisen ja sosiaalisen sukupuolen keskenään. Sosiaalinen sukupuoli koostuu päivittäin elettävistä rooleista. Roolit voivat muuttua useinkin, mutta biologinen sukupuoli todellisuudessa ei. Gender-aatteen käsitys sukupuolirooleista on kapea. Jos henkilöllä on vastakkaisen sukupuolen piirteitä käytöksessään, olisi hän oikeasti vastakkaista sukupuolta. Feminiinit piirteet miehen käytöksessä kertoisivat, että hän onkin oikeasti nainen. Naiselliset piireet eivät näin ollen mahtuisi miehen sukupuolirooliin ja toisinpäin. Lakiesitys sekoittaa biologisen ja sosiaalisen sukupuolen keskenään absurdilla tavalla.
Miesten tasa-arvo ry näkee, että lakiesitys on erityisen huonosti valmisteltu ja se jättää realiteetteja huomiotta hämmästyttävän kevytmielisesti. Esitys pohjautuu ideologiaan ja se ohittaa biologiset sukupuolta koskevat faktat. Kokonaisuutena hallituksen esittämä laki on poikkeuksellisen ongelmallinen ja altis väärinkäytöksille. Miesten tasa-arvo ry:n kanta on, että lakiesitys tulee nykymuodossaan hylätä.













































