- Miesten tasa-arvo ry
Miesten tasa-arvo ry (MTA) on saanut tietoonsa, että Turun yliopisto haki syyskuussa opiskelijalähettiläitä lukuvuodelle 2023 -2024.[i] Opiskelijalähettiläiden tehtävänä on kertoa opiskelemaan hakeville, millaista opiskelu ja opiskelijaelämä Turun yliopistossa on. He toimivat myös Turun yliopiston markkinointimateriaaleissa yliopisto-opiskelun kasvoina. Opiskelijoille lähetetyn hakuilmoituksen mukaan Turun yliopisto on ”täynnä erilaisia ihmisiä erilaisista taustoista”. Todellisuudessa opiskelijalähettiläät näyttävät erittäin homogeeniselle joukolle. He ovat, vuodesta toiseen, valtaosin naisopiskelijoita, miesopiskelijat ovat pieni vähemmistö. [ii] Selvästikin Turun yliopisto haluaa, että yliopisto-opiskelulla on naisen kasvot.
Opiskelijalähettiläiden epätasainen sukupuolijakauma heijastaa taustalla olevaa, paljon suurempaa ja vakavampaa tasa-arvo-ongelmaa. Miehet ovat pahasti aliedustettuja Turun yliopiston opiskelijoissa: vuonna 2023 opiskelupaikan vastaanottaneista miehiä oli vain 35,1 %.[iii] Naisten osuus on kasvussa, miesten osuus laskussa. Monissa koulutusohjelmissa naisten osuus opiskelijoista on yli 80 tai 90 prosenttia. Turun yliopisto ei todellakaan ole täynnä erilaisia ihmisiä erilaisista taustoista. Turun yliopisto, kuten muutkin suomalaiset yliopistot ja korkeakoulut, on erittäin naisvaltainen koulutus- ja opiskeluympäristö.
Suomi on jäänyt kilpailijamaistaan pahasti jälkeen väestön kouluttautumisessa.[iv] MTA katsoo, että mikäli Suomi haluaa nostaa korkeakoulutuksen suorittaneiden osuutta, on miesten osuutta korkeakouluopiskelijoissa aivan ehdottomasti nostetta merkittävästi nykyisestä. MTA huomauttaa lisäksi, että jos työelämän jakautumista miesten ja naisten aloihin halutaan Suomessa todella vähentää, kuten erilaisissa tasa-arvopoliittisissa ohjelmissa niin usein esitetään, on miesten osuutta nostettava useilla hyvin naisvaltaisilla korkeakoulutetuilla aloilla.
MTA haluaa tietää, mitä Turun yliopisto on konkreettisesti tehnyt opiskelijakuntansa pahasti vinoutuneen sukupuolijakauman korjaamiseksi? Mitä Turun yliopisto on tehnyt, jotta yliopistoon saataisiin nykyistä enemmän miesopiskelijoita ja jotta erittäin naisvaltaiset koulutusohjelmat muuttuisivat monimuotoisemmiksi? Eikö miesten houkuttelemiseksi olisi tärkeää huolehtia siitä, että myös Turun yliopiston opiskelijalähettiläiden joukossa olisi enemmän miehiä, ja että yliopiston markkinointimateriaalissa miesten osuus olisi nykyistä suurempi? MTA katsoo, että miehet tuntisivat itsensä tervetulleiksi yliopistolle, on yliopiston aktiivisesti huolehdittava siitä, että yliopiston markkinointikuvastossa miehet näkyvät ja kuuluvat paljon nykyistä vahvemmin.
[i] https://www.utu.fi/fi/opiskelijaksi/opiskelijalahettilaat
[ii] https://www.utu.fi/fi/opiskelijaksi/opiskelijalahettilaat
[iii]https://app.powerbi.com/view?r=eyJrIjoiMGVlY2ZjNDQtZWY2My00YzE4LWI2ODgtZjBkOWViZjQ4ZjkzIiwidCI6ImU3ODg5YmJkLTdjZDgtNGVlZS05ZDA3LTE4ZDA1ZjlmNDhjMSIsImMiOjh9
[iv] https://valtioneuvosto.fi/-//1410845/oecd-vertailu-suomalaisten-nuorten-koulutustaso-laskenut-keskitason-alapuolelle
- Miesten tasa-arvo ry
Miesten tasa-arvo ry:n kommentit hallituksen tiedonantoon yhdenvertaisuuden, tasa-arvon ja syrjimättömyyden edistämisestä suomalaisessa yhteiskunnassa
1. Mitkä ovat mielestänne Yhdenvertainen Suomi -ohjelman kolme keskeisintä tavoitetta, joihin tulisi kiinnittää enemmän huomiota?
Miesten tasa-arvo ry (MTA) katsoo, että enemmän huomiota tulisi kiinnittää seuraaviin tavoitteisiin:
· Tunnistetaan ja puretaan yhteiskunnan eriarvoistavia rakenteita
· Vahvistetaan viranomaisten yhdenvertaisuusosaamista eri tasoilla
· Jatketaan hyvien väestösuhteiden politiikan kehittämistä ja varmistetaan turvallinen arki kaikille
Yhdenvertainen Suomi- ohjelman perusongelma on se, ettei siinä oteta käytännössä lainkaan huomioon miesnäkökulmaa. Sen seurauksena ohjelman toteuttaminen vain entisestään heikentää miesten ja poikien jo ennestään heikkoa asemaa suhteessa muihin väestöryhmiin.
2. Mitkä ohjelman toimenpiteistä ovat olleet erityisen hyödyllisiä?
Miesten tasa-arvo ry:llä ei ole käytössään tutkittua tietoa, jonka perusteella tähän kysymykseen voisi vastata.
3. Mitä muita asioita haluatte nostaa esille yhdenvertaisuuden, tasa-arvon ja syrjimättömyyden edistämiseksi suomalaisessa yhteiskunnassa?
Miesten ja poikien asemaa ei suomalaisessa tasa-arvopolitiikassa ole huomioitu juuri lainkaan. Tasa-arvon, yhdenvertaisuuden ja syrjimättömyyden edistäminen on mahdotonta, ellei miesten ja poikien tasa-arvo-ongelmia oteta vakavasti ja ellei niiden korjaamista nosteta tasa-arvopolitiikan keskeiseksi tavoitteeksi.
MTA huomauttaa, että miehet ja pojat ovat ainoa ihmisryhmä Suomessa, johon kohdistuu synnynnäisen ominaisuuden, eli sukupuolen, perusteella lainsäädännöllistä syrjintää. Länsimaisessa oikeusvaltiossa yhdenvertaisuuden, tasa-arvon ja syrjimättömyyden edistämisen on rakennuttava syrjimättömälle lainsäädännölle.
Kaikista tasa-arvopuheista huolimatta, yhdenvertainen vanhemmuus on Suomessa edelleen kaukainen tavoite, sillä miesten ja isien oikeudet ovat jääneet jalkoihin, puhuttiinpa perheen perustamisesta tai erotilanteista. Näiden laiminlyöntien seurauksena syntyvyys on romahtanut, eikä lapsen oikeus omaan isäänsä ole toteudu. Keskeiset hyvinvointimittarit ja tasa-arvotilastot kertovat, että sukupuolten väliset erot, miesten ja poikien tappioksi, ovat Suomessa poikkeuksellisen suuria, esimerkiksi elinajan odotteessa, koulutuksessa, itsemurhissa tai syrjäytymisessä.
MTA näkee, että pojat ja miehet kärsivät suuresti empatiavajeesta, jonka seurauksena miesten ja poikien huono-osaisuus ei herätä sellaista huomiota, jota nämä ongelmat vaatisivat, jotta niiden ratkaiseminen olisi mahdollista edes tulevaisuudessa. Ylimmällä valtiojohdolla on aivan erityinen vastuu siitä, että juuri tällainen syrjintä, josta ei suuria otsikoita kirjoiteta ja joka ei nykyisessä tasa-arvopolitiikassa juuri näy, tulisi havaituksi ja tunnustetuksi.
- Miesten tasa-arvo ry
Hallitus kokoontuu budjettiriiheen. Budjetin vaikutuksia on etukäteen arvioitu rajuiksi ja leikkauksia kipeiksi.
Leikkauksia joudutaan hallituksen mukaan tekemään silläkin uhalla, että heikoimmassa asemassa olevat perheet, opiskelijat ja työttömät joutuvat kärsimään. Siihen nähden tuntuu kummalliselta, että Orpon naisvaltainen hallitus on jättämässä budjetin sukupuoliperusteiset määrärahat naisten poliittiseen toimintaan ja naisjärjestöille kokonaan leikkausten ulkopuolelle.
Valtion budjeteissa on jo vuosikaudet korvamerkitty puoluetuesta 5 % naisten poliittisen toiminnan tukemiseen. Tismalleen sama teksti ja määräys on sisällytetty määrärahaesityksiin myös valtiovarainministeriön ensi vuoden budjettiesityksessä. Rahassa tuo viisi prosenttia on noin 1,8 miljoonaa euroa.
Tukea naisten poliittisen toiminnan tukemiseksi halutaan antaa tilanteessa, jossa Euroopan komissiossa on naisenemmistö, Suomen hallituksessa on naisenemmistö, lähes kaikkien puolueiden puheenjohtajat ovat jo pitkään olleet naisia, eduskunnan sukupuolijakauma on hyvin tasainen ja aluevaltuustoissa on naisenemmistö. Lisäksi, mikä tärkeintä, äänioikeus ja oikeus asettua ehdolle on ihmisillä sukupuoleen katsomatta yhtäläinen. Näin ollen mitään perusteita sukupuolitetulle naisten poliittiselle tuelle ei ole olemassa.
Naisten poliittisen toiminnan tuen lisäksi presidentti Tarja Halosen vuonna 2007 allekirjoittama laki eräiden naisjärjestöjen valtionavusta on säätämisestään lähtien taannut kolmelle naisjärjestölle rivin valtion budjetin määrärahoissa. Tämä veronmaksajien vuosittainen tuki on vaihdellut puolesta miljoonasta miljoonaan euroon. Päinvastoin kuin muut tasa-arvojärjestöt tai ideologiset yhteisöt, Naisjärjestöjen keskusliitto ry, Naisjärjestöt yhteistyössä Nytkis ry ja Monika-Naiset liitto ry ovat tuen avulla voineet rahoittaa toimintaansa jäsenmaksujen lisäksi tai sijasta.
Valtion ensi vuoden budjetissa valtiovarainministeriö ehdottaa mainituille naisjärjestöille jälleen 518000 euron suuruista valtionapua. Huomionarvoista on, että poliittisten puolueiden naisjärjestöt ovat jäseninä sekä Naisjärjestöjen keskusliitto ry:ssä että Naisjärjestöt yhteistyössä Nytkis ry:ssä, eli hyväksyessään tuen eduskunnassa naiskansanedustajat ovat jakamassa sukupuolitettua tukirahaa itselleen. Median puolelta naisjärjestötukiin ei ole puututtu ehkä siksi, että naisvaltainen mediakin on naistukien saamapuolella ainakin yhden naistoimittajien yhdistyksensä jäsenyyden kautta. Naisjärjestöt ovat osittain myös toistensa jäseniä, joten rahojen todellinen kohdentuminen ei ole läpinäkyvää.
Kumpikaan mainituista valtion tukimuodoista, naisten poliittisen toiminnan tuki taikka kolmen naisjärjestön tuki, ei ole millään tavalla perusteltavissa. Valtion heikon taloudellisen tilanteen ja perustuslain takaaman sukupuolten yhdenvertaisuuden perusteella vaadimme näiden määrärahojen poistamista valtion budjetista.